9789944272124
486645
https://www.sehadetkitap.com/urun/paul-karl-feyerabendin-bilim-felsefesi
Paul Karl Feyerabend'in Bilim Felsefesi
223.30
Paul Karl Feyerabend, yirminci yüzyıl bilim felsefesinin önemli filozoflarından birisidir. Yaşadığı dönemde bilim
üzerine fikirleriyle muhalif çağdaşları tarafından 'bilim düşmanı' ilan edilecek kadar farklı felsefi çizgi ortaya
koymuştur. Feyerabend açısından bilimsel bilgi astroloji, mitoloji, sanat, söylence ve din gibi birçok bilgiden sadece
birisidir. Ona göre, hakikatin araştırılması sürecinde bilimsel bilginin öne çıkması onun mutlak haklılığının
göstergesi değildir. Zira hakikat, yalnız bilimin araştırma hanesine yazılı bir sözcük değildir. Bu bakımdan
Feyerabend, bilimin öteki bilgi türleri açısından bir mihenk taşı olmadığını belirtmiştir. Günümüz dünyasında
alternatif bilgi türlerinin bilimsel referansları olmadığı gerekçesiyle yadsınmasının bilim şovenliği olduğunu
söylemiştir. Feyerabend, modern bilim paradigmasına ciddi eleştireler yönelterek bilim-insan, bilim-eğitim, bilim-
değer, bilim-doğa, bilim-toplum, bilim-devlet, bilim-uygarlık, bilim-ideoloji, bilim-savaş gibi konuları tartışmaya
açmıştır. Böylece bilimin ussallığı, yöntemleri, kuramları, kavramları, gücü, etkisi, sınırları, toplumsal yaşamdaki yeri
ve beşeri bilimlerle ilişkisi gibi konular üzerinde ufuk açıcı düşünceler geliştirmiştir.
(...) bilim, insanları daha sevecen, daha az vahşi ya da daha uygar yapmadı. Bilimsel olarak en gelişmiş olduğumuz
yüzyıl, barbarlığımızın zirve yaptığı yüzyıldır.
Paul K. Feyerabend
(...) bu günün bilgisi yarının masalına dönüşebilirken, en gülünesi efsane dahi sonunda bilimin en sağlam parçası
olabilir.
Paul K. Feyerabend
Paul Karl Feyerabend, yirminci yüzyıl bilim felsefesinin önemli filozoflarından birisidir. Yaşadığı dönemde bilim
üzerine fikirleriyle muhalif çağdaşları tarafından 'bilim düşmanı' ilan edilecek kadar farklı felsefi çizgi ortaya
koymuştur. Feyerabend açısından bilimsel bilgi astroloji, mitoloji, sanat, söylence ve din gibi birçok bilgiden sadece
birisidir. Ona göre, hakikatin araştırılması sürecinde bilimsel bilginin öne çıkması onun mutlak haklılığının
göstergesi değildir. Zira hakikat, yalnız bilimin araştırma hanesine yazılı bir sözcük değildir. Bu bakımdan
Feyerabend, bilimin öteki bilgi türleri açısından bir mihenk taşı olmadığını belirtmiştir. Günümüz dünyasında
alternatif bilgi türlerinin bilimsel referansları olmadığı gerekçesiyle yadsınmasının bilim şovenliği olduğunu
söylemiştir. Feyerabend, modern bilim paradigmasına ciddi eleştireler yönelterek bilim-insan, bilim-eğitim, bilim-
değer, bilim-doğa, bilim-toplum, bilim-devlet, bilim-uygarlık, bilim-ideoloji, bilim-savaş gibi konuları tartışmaya
açmıştır. Böylece bilimin ussallığı, yöntemleri, kuramları, kavramları, gücü, etkisi, sınırları, toplumsal yaşamdaki yeri
ve beşeri bilimlerle ilişkisi gibi konular üzerinde ufuk açıcı düşünceler geliştirmiştir.
(...) bilim, insanları daha sevecen, daha az vahşi ya da daha uygar yapmadı. Bilimsel olarak en gelişmiş olduğumuz
yüzyıl, barbarlığımızın zirve yaptığı yüzyıldır.
Paul K. Feyerabend
(...) bu günün bilgisi yarının masalına dönüşebilirken, en gülünesi efsane dahi sonunda bilimin en sağlam parçası
olabilir.
Paul K. Feyerabend
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.