9786054876600
633368
https://www.sehadetkitap.com/urun/mulkiyet-in-tarihcesi
Mülkiyet’in Tarihçesi
115.20
Tarihte ilk kez bir toprak parçasının etrafını çitle çevirip “Burası benimdir” diyen
ve buna inanacak kadar saf olan insanlar bulabilen ilk insan, uygar toplumun ilk
kurucusu oldu. O zaman biri çıkıp, çitleri söküp atacak ya da hendeği
dolduracak, sonra da insanlara “Sakın dinlemeyin bu sahtekârı. Meyveler
herkesindir. Toprak hiç kimsenin değildir. Ve bunu unutursanız mahvolursunuz”
diye haykırsaydı, işte o adam, insan türünü, nice suçlardan, nice savaşlardan,
nice cinayetlerden kurtaracaktı.
Proudhon'un dile getirdiği ilkelerin komünal yaşam için yeterli olup olmadığını
tartışmak, demokratik modernite sistemimiz açısından bir zorunluluktur ve balık
tutan ama deniz üzerinde mülkiyet hakkı iddia etme absürtlüğüne düşmeyen
denizci gibi yaşamayı tüm toplum bireylerine, tüm toplumsal alanlarda
kavratacak bir zihniyet çalışması yürütmek gerekmektedir. Proudhon, insanın
çalışması ve yaşaması için gerek duyduğu ev, toprak ve araçları kontrol etme
hakkına karşı çıkmaz; hatta bunu özgürlük için gerekli temel taş olarak
değerlendirir. Bundan dolayı da bunu tahrip etmeyi hedeflediği için komünizmi
eleştirir.
Tarihte ilk kez bir toprak parçasının etrafını çitle çevirip “Burası benimdir” diyen
ve buna inanacak kadar saf olan insanlar bulabilen ilk insan, uygar toplumun ilk
kurucusu oldu. O zaman biri çıkıp, çitleri söküp atacak ya da hendeği
dolduracak, sonra da insanlara “Sakın dinlemeyin bu sahtekârı. Meyveler
herkesindir. Toprak hiç kimsenin değildir. Ve bunu unutursanız mahvolursunuz”
diye haykırsaydı, işte o adam, insan türünü, nice suçlardan, nice savaşlardan,
nice cinayetlerden kurtaracaktı.
Proudhon'un dile getirdiği ilkelerin komünal yaşam için yeterli olup olmadığını
tartışmak, demokratik modernite sistemimiz açısından bir zorunluluktur ve balık
tutan ama deniz üzerinde mülkiyet hakkı iddia etme absürtlüğüne düşmeyen
denizci gibi yaşamayı tüm toplum bireylerine, tüm toplumsal alanlarda
kavratacak bir zihniyet çalışması yürütmek gerekmektedir. Proudhon, insanın
çalışması ve yaşaması için gerek duyduğu ev, toprak ve araçları kontrol etme
hakkına karşı çıkmaz; hatta bunu özgürlük için gerekli temel taş olarak
değerlendirir. Bundan dolayı da bunu tahrip etmeyi hedeflediği için komünizmi
eleştirir.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.