9786052816806
491447
https://www.sehadetkitap.com/urun/kemal-sunal-filmlerinde-folklor-ve-mizah
Kemal Sunal Filmlerinde Folklor ve Mizah
432.40
Günümüz halk bilimi çalışmaları, geçmiş kuşaklardaki metin merkezli araştırmalardan ziyade, mevcut birikimin uygulamalarının farklı mecralarda da yer
bulduğu fikri üzerinde yoğunlaşarak bu alanları mercek altına almaktadır. Bu farklı alanlar halk biliminin devingen yapısının kaynağındaki toplumun
gelişip değişmekte olduğu olgusu üzerinden hareketle disiplinler arası çalışmaların yapılmasına olanak sağlar hale gelmiştir. Çağımızda büyük bir hızla
değişen toplumsal, ekonomik ve teknolojik şartlar, sözlü gelenek içerisinde doğan ve yaşatılan halk bilimi ürünlerinin de evrilerek bu yeni şartlara uyum
sağlamasını doğurmaktadır. Sözgelişi, günümüzde halk bilimi araştırmalarının yöneltildiği, internet, yazılı ve görsel basın, sosyal medya gibi alanlar, halk
bilimi ürünlerinin, toplumsal şartlara uyum sağlamadaki başarısından kaynaklanmaktadır.
Türk güldürü sineması denildiğinde akla ilk gelen Kemal Sunal, sadece bir karakter olmanın ötesine geçerek, rol aldığı eserlerde yapımcı ve
yönetmenlerinin üzerine çıkmış, tıpkı Batı sinemasının en önemli yüzlerinden biri olan Charlie Chaplin (Şarlo) gibi başlı başına bir güldürü ekolu haline
gelmiştir. Bu da genellikle yapımcı-yönetmenlerin isimleri ile anılan sinema geleneğinin aksine birçok farklı isimle çalışmış olmasına rağmen, Türk
sinemasında başkaca bir oyuncu için böyle bir adlandırma yapılması düşünülmediği halde Kemal Sunal'ın oynadığı eserlere "Kemal Sunal Filmleri"
ifadesinin kullanılmasını olağan kılmıştır. Sadece Şaban rolü ile değil, diğer tüm rollerinde Türk mizah kültürünün yansımalarını hissettiren Kemal Sunal'ın
toplumsal hafızada sürekli yer işgal etmesi de şüphesiz insanımızın kavrayışını, anlayışını, yaşayış ve düşünüş özelliklerini sunmasıyla alakalıdır. Bu
özellikleri ile Kemal Sunal halk edebiyatımızdaki Keloğlan, Nasreddin Hoca, Karagöz, Meddahlık gibi anlatı geleneğinin sinemamızdaki tezahürü haline
gelmiştir.
2018 yılında Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı bünyesinde doktora tezi olarak savunularak kabul edilen
"Kemal Sunal Filmlerinde Folklor ve Mizah" isimli çalışmanın gözden geçirilerek kitaplaşmış hali olan bu eserde, halk bilimi ve sinema disiplinleri
arasındaki ilişkiyi bir güldürü sineması ekolü olarak addedilebilecek Kemal Sunal nezdinde ortaya koyma amaçlamış ve Kemal Sunal'ın gerek ana karakter
gerekse yan roller olarak görev aldığı 82 sinema eseri halk bilimi alanının inceleme şubeleri dâhilinde, içerik çözümlemesi yöntemi ile ele alınmıştır.
Günümüz halk bilimi çalışmaları, geçmiş kuşaklardaki metin merkezli araştırmalardan ziyade, mevcut birikimin uygulamalarının farklı mecralarda da yer
bulduğu fikri üzerinde yoğunlaşarak bu alanları mercek altına almaktadır. Bu farklı alanlar halk biliminin devingen yapısının kaynağındaki toplumun
gelişip değişmekte olduğu olgusu üzerinden hareketle disiplinler arası çalışmaların yapılmasına olanak sağlar hale gelmiştir. Çağımızda büyük bir hızla
değişen toplumsal, ekonomik ve teknolojik şartlar, sözlü gelenek içerisinde doğan ve yaşatılan halk bilimi ürünlerinin de evrilerek bu yeni şartlara uyum
sağlamasını doğurmaktadır. Sözgelişi, günümüzde halk bilimi araştırmalarının yöneltildiği, internet, yazılı ve görsel basın, sosyal medya gibi alanlar, halk
bilimi ürünlerinin, toplumsal şartlara uyum sağlamadaki başarısından kaynaklanmaktadır.
Türk güldürü sineması denildiğinde akla ilk gelen Kemal Sunal, sadece bir karakter olmanın ötesine geçerek, rol aldığı eserlerde yapımcı ve
yönetmenlerinin üzerine çıkmış, tıpkı Batı sinemasının en önemli yüzlerinden biri olan Charlie Chaplin (Şarlo) gibi başlı başına bir güldürü ekolu haline
gelmiştir. Bu da genellikle yapımcı-yönetmenlerin isimleri ile anılan sinema geleneğinin aksine birçok farklı isimle çalışmış olmasına rağmen, Türk
sinemasında başkaca bir oyuncu için böyle bir adlandırma yapılması düşünülmediği halde Kemal Sunal'ın oynadığı eserlere "Kemal Sunal Filmleri"
ifadesinin kullanılmasını olağan kılmıştır. Sadece Şaban rolü ile değil, diğer tüm rollerinde Türk mizah kültürünün yansımalarını hissettiren Kemal Sunal'ın
toplumsal hafızada sürekli yer işgal etmesi de şüphesiz insanımızın kavrayışını, anlayışını, yaşayış ve düşünüş özelliklerini sunmasıyla alakalıdır. Bu
özellikleri ile Kemal Sunal halk edebiyatımızdaki Keloğlan, Nasreddin Hoca, Karagöz, Meddahlık gibi anlatı geleneğinin sinemamızdaki tezahürü haline
gelmiştir.
2018 yılında Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı bünyesinde doktora tezi olarak savunularak kabul edilen
"Kemal Sunal Filmlerinde Folklor ve Mizah" isimli çalışmanın gözden geçirilerek kitaplaşmış hali olan bu eserde, halk bilimi ve sinema disiplinleri
arasındaki ilişkiyi bir güldürü sineması ekolü olarak addedilebilecek Kemal Sunal nezdinde ortaya koyma amaçlamış ve Kemal Sunal'ın gerek ana karakter
gerekse yan roller olarak görev aldığı 82 sinema eseri halk bilimi alanının inceleme şubeleri dâhilinde, içerik çözümlemesi yöntemi ile ele alınmıştır.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.