9786253681371
612857
https://www.sehadetkitap.com/urun/felsefi-sistemler
Felsefi Sistemler
108.87
Felsefenin amacı, kesin olarak tanıyamayacağımız, bilmeye gücümüzün yetmediği bir hakikati bize tanıtmak değildir;
bize yaşamaya yardım etmesidir “yararlı yararlı olmayı öğretmektir”.
Bilmek yakından incelenmiş ve hiçbir kuşkuya yer bırakmayan kanıtlar üzerine dayanan tam kesin bir bilginin
ifadesidir.
Yanlışın özelliği kendinin hakikat olduğuna inanmasıdır. Bir şeyi ne derecede kesin ve samimi bir şekilde
doğruluyorsak, kendimizi o derecede aldatmış oluyoruz. Kendimizi hakikat karşısında hissettiğimiz zaman yanlışta
olmadığımızı hangi güvenceye göre söyleyebiliriz?
Metafizik mutlak hakkında düşünür. Bilgi ve kanıt araçlarımız onun ortaya attığı soruları çözebilecek doğada mıdır?
Mutlak, bilim yolu ile tanınabilir mi? Sözcüğün tam anlamı ile tanınmaz, bilinmez midir?
Natüralizmde maddî ögeler veya hiç olmazsa ilk önce sübjektif ve yanlış bir tasarıma sahip olduğumuz enerji
kaynakları kabul edilir. Spiritüalizmde gerçekliğini tahmin etmeğe mecbur tutulduğumuz ve ilişkileri akla yakın
gelmeyen bir maddî ve bir manevi töz kabul olunur. Bu hal Monadizmde ayrı ve aynı zamanda birlikte olan maddesiz
tözler halinde anlaşılır. Schopenhauerin idealizminde bu, tek, sonsuz bir İrade halindedir.
Mutlak idealizmin kendine öz zorlukları vardır. Her şeyi açıklamak için başvurduğu bu sonsuz özlere bir gerçeklik
bağışlanabilir mi? Kendinde insan, kendinde renk, kendinde erdem gibi sözler, birtakım kavramlardan başka nedir?
Bunlar, onları tasarlayan bilinç dışında var olabilir mi? Onların aracılığıyla varlıklar oluşturmak ve varlıkları yalnız
onlardan ibaret sanmak, soyutlamaların en olmayacak şeklini olmuş gibi var saymak değil midir?
Bütün idealizmlerin temelinde şu iddialar ortaya çıkar. Maddî bir töz yoktur. Nesneler tasarımlardan başka bir şey
değildir. Doğa hakkındaki mekanik teoriler ancak olayların sınıflandırılmasına ve daha önceden tahmin edilmesine
yarayan yararlı ve kullanışlı şemalardır.
Felsefenin amacı, kesin olarak tanıyamayacağımız, bilmeye gücümüzün yetmediği bir hakikati bize tanıtmak değildir;
bize yaşamaya yardım etmesidir “yararlı yararlı olmayı öğretmektir”.
Bilmek yakından incelenmiş ve hiçbir kuşkuya yer bırakmayan kanıtlar üzerine dayanan tam kesin bir bilginin
ifadesidir.
Yanlışın özelliği kendinin hakikat olduğuna inanmasıdır. Bir şeyi ne derecede kesin ve samimi bir şekilde
doğruluyorsak, kendimizi o derecede aldatmış oluyoruz. Kendimizi hakikat karşısında hissettiğimiz zaman yanlışta
olmadığımızı hangi güvenceye göre söyleyebiliriz?
Metafizik mutlak hakkında düşünür. Bilgi ve kanıt araçlarımız onun ortaya attığı soruları çözebilecek doğada mıdır?
Mutlak, bilim yolu ile tanınabilir mi? Sözcüğün tam anlamı ile tanınmaz, bilinmez midir?
Natüralizmde maddî ögeler veya hiç olmazsa ilk önce sübjektif ve yanlış bir tasarıma sahip olduğumuz enerji
kaynakları kabul edilir. Spiritüalizmde gerçekliğini tahmin etmeğe mecbur tutulduğumuz ve ilişkileri akla yakın
gelmeyen bir maddî ve bir manevi töz kabul olunur. Bu hal Monadizmde ayrı ve aynı zamanda birlikte olan maddesiz
tözler halinde anlaşılır. Schopenhauerin idealizminde bu, tek, sonsuz bir İrade halindedir.
Mutlak idealizmin kendine öz zorlukları vardır. Her şeyi açıklamak için başvurduğu bu sonsuz özlere bir gerçeklik
bağışlanabilir mi? Kendinde insan, kendinde renk, kendinde erdem gibi sözler, birtakım kavramlardan başka nedir?
Bunlar, onları tasarlayan bilinç dışında var olabilir mi? Onların aracılığıyla varlıklar oluşturmak ve varlıkları yalnız
onlardan ibaret sanmak, soyutlamaların en olmayacak şeklini olmuş gibi var saymak değil midir?
Bütün idealizmlerin temelinde şu iddialar ortaya çıkar. Maddî bir töz yoktur. Nesneler tasarımlardan başka bir şey
değildir. Doğa hakkındaki mekanik teoriler ancak olayların sınıflandırılmasına ve daha önceden tahmin edilmesine
yarayan yararlı ve kullanışlı şemalardır.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.