9789756165508
394227
https://www.sehadetkitap.com/urun/batinin-insan-dogasi-yanilsamasi
Batı'nın İnsan Doğası Yanılsaması
83.20
Özgürlükçü antropolojinin öncü isimlerinden Marshall Sahlins bu kitapta, Eski Yunandan modern çağa kadar süregelen Batının insan doğası anlayışını sorguluyor. Tukididesten Platona, Machiavelliden Thomas Hobbesa ve Amerikan Devriminin liderlerine kadar izi sürülen bu anlayış, toplumsal sözleşme kuramlarının, monarşi ve cumhuriyet düşüncesinin de temelini oluşturur.
Batının insan doğası kavrayışına göre, insan menfaati için her şeyi yapabilecek, hatta birbirini boğazlayabilecek ölçüde açgözlü ve ihtiraslıdır. İnsanın doğası böyledir. Öyleyse kültür ve uygarlık insanın bu doğal eğilimleriyle başa çıkmak için vardır. Siyasi rejimlerin öncelikli işlevi, kendi başına bırakıldığında kaos ve anarşi yaratan bu içgüdüsel bencilliği denetim altına almaktır. Doğa ve kültür hep bir çatışma ve karşıtlık içindedir.
M. Sahlins bu anlayışı, ilkel toplumların insana bakışıyla karşılaştırır ve Batı toplumları dışında hiçbir toplumun böylesi bir insan doğası anlayışına sahip olmadığı sonucuna varır. Sahlins, toplum-öncesi ve kültür-öncesi bir insan doğası düşüncesine şiddetle karşı çıkar. İnsanlar kendilerini, verili kültürel düzenler içinde oluştururlar. İnsan doğası, kültürdür.
Özgürlükçü antropolojinin öncü isimlerinden Marshall Sahlins bu kitapta, Eski Yunandan modern çağa kadar süregelen Batının insan doğası anlayışını sorguluyor. Tukididesten Platona, Machiavelliden Thomas Hobbesa ve Amerikan Devriminin liderlerine kadar izi sürülen bu anlayış, toplumsal sözleşme kuramlarının, monarşi ve cumhuriyet düşüncesinin de temelini oluşturur.
Batının insan doğası kavrayışına göre, insan menfaati için her şeyi yapabilecek, hatta birbirini boğazlayabilecek ölçüde açgözlü ve ihtiraslıdır. İnsanın doğası böyledir. Öyleyse kültür ve uygarlık insanın bu doğal eğilimleriyle başa çıkmak için vardır. Siyasi rejimlerin öncelikli işlevi, kendi başına bırakıldığında kaos ve anarşi yaratan bu içgüdüsel bencilliği denetim altına almaktır. Doğa ve kültür hep bir çatışma ve karşıtlık içindedir.
M. Sahlins bu anlayışı, ilkel toplumların insana bakışıyla karşılaştırır ve Batı toplumları dışında hiçbir toplumun böylesi bir insan doğası anlayışına sahip olmadığı sonucuna varır. Sahlins, toplum-öncesi ve kültür-öncesi bir insan doğası düşüncesine şiddetle karşı çıkar. İnsanlar kendilerini, verili kültürel düzenler içinde oluştururlar. İnsan doğası, kültürdür.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.