Artvin´deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi

Stok Kodu:
9799758071141
Boyut:
240-310-0
Sayfa Sayısı:
176
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2006-07-01
Kapak Türü:
Karton
Kağıt Türü:
Kuşe
Dili:
Türkçe
%8 indirimli
450,00TL
414,00TL
Havale/EFT ile: 372,60TL
9799758071141
372875
Artvin´deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi
Artvin´deki Gürcü Manastırlarının Mimarisi
414.00
Bir 10. Yüzyıl El Yazmasına Göre Grigol Handzta'nın Gezi Güzergâhındaki Manastırların Mimarisi Gürcistan (Sakartvelo)'ın başkenti Tiflis'in de içinde bulunduğu Kartli bölgesi M.S, 8, yüzyılın ortalarından itibaren Arap emirleri tarafından yönetilmeye başlayınca, merkezden uzak konumdaki günümüzün Artvin, Ardahan, Erzurum ve Kars illerini kapsayan Tao Klarceti bölgesi önem kazanmış; Kartii'den çıkan Rahip Grigoi Handzta ve üç arkadaşı Artvin (Klarceti)'e yerleşmiştir. Tao Klarceti Beyliğinin kurucusu I. Aşot ve yerel beylerin maddi ve manevini desteğini alan Rahip Grigoi ve arkadaşları, oniki adet manastır kurarak bölgenin felsefe ve teoloji merkezi olmasını sağlamış; bölge "Gürcistan'ın Slnası" diye önlenmiştir. Tiflis'in 1122 yılında Gürcüler tarafından geri alınmasıyla birlikte, bölge hemen hemen boşalmış; bir döneme damgalarını vuran ve Rahip Grlgol'ün misyonunun yayılmasına hizmet veren bu yapılar, unutulmaya terk edilmiştir, Ancak 10. yüzyılda yazılan ve rahibin hayatını ve faaliyetlerini anlatan "Rahip Grigoi Handzta'nın Hayatı" adlı elyazmasının bir kütüphanede keşfedilmesinin ardından bölge ve yapılar dikkatleri yeniden çekmiştir, Doktora tezi olarak hazırlanan bu çalışmada, adı geçen elyazmasındaki bilgilerden hareketle, her geçen gün zamana direnmekte zorluk çeken ve bölgenin ilk mimarlık eserleri olma özelliğine de sahip bulunan söz konusu oniki manastır ele alınmıştır. Yapıları derli toplu bir şekilde tanıtmayı, ortak ve farklı özelliklerini ortaya koymayı ve etkilendikleri çevrelerle ilişkilerini saptayarak bölge mimarisinin gelişimine katkılarını belirlemeyi amaçlayan çalışma, bu bağlamda önemli bir kaynak eser niteliğindedir. Dr. Fahriye Bayram 1963 yılında Ankara'da doğdu, 1981 yılında girdiği Hacettepe Üniversitesi, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü'nden "Kayseri Bünyan Ulu Camii" konulu lisans semineri İle mezun oldu. Akademik çalışmalarına Ankara Üniversitesi. Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi'nde devam eden Bayram, "Amasya'nın Gümüşhacıköy ilçesi ve Gümüş Nahiyesindeki Türk Devri Mimarlık Eserleri" başlıklı çalışmasıyla yüksek lisans; "Bir Onuncu Yüzyıl Elyazmasına Göre Rahip Grigoi Handzta'nın Gezi Güzergâhındaki Manastırların Mimarisi" başlıklı çalışmasıyla da doktora eğitimini tamamladı, 1987 yılında, Küftür Bakanlığı Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü'ne bağlı Kocaeli (izmit) Arkeoloji Müzesi'nde, "müze araştırmacısı" olarak göreve başlayan Bayram, halen "arkeolog" unvanıyla, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü'nde görevini sürdürmekte olup Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümö'nde, "Bizans Elsanatları" ve "Resim Sanatı" derslerini vermektedir. Sanat Tarihi konusunda çeşitli makaleleri vardır ve 1998-2000 yılları arasında Eskişehir Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kuruluüyeliğinde de bulunmuştur,
Bir 10. Yüzyıl El Yazmasına Göre Grigol Handzta'nın Gezi Güzergâhındaki Manastırların Mimarisi Gürcistan (Sakartvelo)'ın başkenti Tiflis'in de içinde bulunduğu Kartli bölgesi M.S, 8, yüzyılın ortalarından itibaren Arap emirleri tarafından yönetilmeye başlayınca, merkezden uzak konumdaki günümüzün Artvin, Ardahan, Erzurum ve Kars illerini kapsayan Tao Klarceti bölgesi önem kazanmış; Kartii'den çıkan Rahip Grigoi Handzta ve üç arkadaşı Artvin (Klarceti)'e yerleşmiştir. Tao Klarceti Beyliğinin kurucusu I. Aşot ve yerel beylerin maddi ve manevini desteğini alan Rahip Grigoi ve arkadaşları, oniki adet manastır kurarak bölgenin felsefe ve teoloji merkezi olmasını sağlamış; bölge "Gürcistan'ın Slnası" diye önlenmiştir. Tiflis'in 1122 yılında Gürcüler tarafından geri alınmasıyla birlikte, bölge hemen hemen boşalmış; bir döneme damgalarını vuran ve Rahip Grlgol'ün misyonunun yayılmasına hizmet veren bu yapılar, unutulmaya terk edilmiştir, Ancak 10. yüzyılda yazılan ve rahibin hayatını ve faaliyetlerini anlatan "Rahip Grigoi Handzta'nın Hayatı" adlı elyazmasının bir kütüphanede keşfedilmesinin ardından bölge ve yapılar dikkatleri yeniden çekmiştir, Doktora tezi olarak hazırlanan bu çalışmada, adı geçen elyazmasındaki bilgilerden hareketle, her geçen gün zamana direnmekte zorluk çeken ve bölgenin ilk mimarlık eserleri olma özelliğine de sahip bulunan söz konusu oniki manastır ele alınmıştır. Yapıları derli toplu bir şekilde tanıtmayı, ortak ve farklı özelliklerini ortaya koymayı ve etkilendikleri çevrelerle ilişkilerini saptayarak bölge mimarisinin gelişimine katkılarını belirlemeyi amaçlayan çalışma, bu bağlamda önemli bir kaynak eser niteliğindedir. Dr. Fahriye Bayram 1963 yılında Ankara'da doğdu, 1981 yılında girdiği Hacettepe Üniversitesi, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Bölümü'nden "Kayseri Bünyan Ulu Camii" konulu lisans semineri İle mezun oldu. Akademik çalışmalarına Ankara Üniversitesi. Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi'nde devam eden Bayram, "Amasya'nın Gümüşhacıköy ilçesi ve Gümüş Nahiyesindeki Türk Devri Mimarlık Eserleri" başlıklı çalışmasıyla yüksek lisans; "Bir Onuncu Yüzyıl Elyazmasına Göre Rahip Grigoi Handzta'nın Gezi Güzergâhındaki Manastırların Mimarisi" başlıklı çalışmasıyla da doktora eğitimini tamamladı, 1987 yılında, Küftür Bakanlığı Eski Eserler ve Müzeler Genel Müdürlüğü'ne bağlı Kocaeli (izmit) Arkeoloji Müzesi'nde, "müze araştırmacısı" olarak göreve başlayan Bayram, halen "arkeolog" unvanıyla, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü'nde görevini sürdürmekte olup Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Sanat Tarihi Bölümö'nde, "Bizans Elsanatları" ve "Resim Sanatı" derslerini vermektedir. Sanat Tarihi konusunda çeşitli makaleleri vardır ve 1998-2000 yılları arasında Eskişehir Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kuruluüyeliğinde de bulunmuştur,
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat